قبس

سلام

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

آدم خوبی هستیم یا نه؟

(که هر چه عیار، بالاتر باشد طلا ارزش بیشتری خواهد داشت.) یا اینکه این طلا تقلبی است و اصلا عیاری ندارد آن را با سنگی به نام سنگ محک مورد بررسی قرار می دهند.
ائمه اطهار علیهم السلام طلای ایمانشان 24 عیار است.ما هم باید طلای ایمان وجود خود را محک بزنیم که آیا اصلا ایمانمان عیاری دارد یا نه؟ و یا اگر دارد چقدر به آن عیار 24 که ائمه علیهم السلام باشند نزدیک است. لذا باید با سنگ محک این ایمان خود را محک بزنیم.
قرآن کریم برای ما معیارهایی قرار داده است. به عنوان نمونه:
ایه 6 سوره جمعه یکی از بهترین سنگ محک هاست. هر کس می خواهد بداند که آیا پیش خدا ارزشی دارد و یا نه؟ و یا اگر ارزش دارد چه مقدار است، باید از این سنگ محک، استفاده کند:
« یا أَیُّهَا الَّذِینَ هادُوا- إِنْ زَعَمْتُمْ‏أَنَّکُمْ‏أَو ْلِیاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ- فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِین‏ »بگو: اى جماعت یهود، اگر پندارید که شما به حقیقت دوستداران خدایید نه مردم دیگر، پس تمنّاى مرگ کنید اگر راست مى‏‌گویید»
اگر چه آیه با یهودیان است، اما فرموده‌اند مورد، مخصص نمی‌شود، و قابل سرایت است.
برای اینکه ما بدانیم این عبادات ما ارزشی پیش خدا دارد. و ما پیش خدا عزیز هستیم، می توانیم خود را با این سنگ، محک بسنجیم. یک خلوتی با خود کنیم آیا آماده مرگ هستیم. آیا کارهای خود را کاملا رسیدگی کرده ایم.نماز ، روزه ای حق الناسی و... به گردن نداریم. اگر به ما بگویند چند لحظه دیگر مرگتان فرا می رسد نگران نیستیم. بلکه از آن استقبال هم می کنیم چون می خواهیم به وصال معشوق برسیم.
یا اینکه تا نام مرگ و موت و عالم قبر می آید، ترس تمام وجودمان را می گیرد، اگر اینگونه باشیم معلوم است کمیت ما می لنگد. معلوم می شود عیار ایمانمان ضعیف است. چقدر نسبت به این امر آمادگی داریم. هر چه آمادگی بیشتر ارزش ما بیشتر و بالعکس
امیر المومنین علی علیه السلام بود که ایمان عیارش 24 بود که فرمودند: 
« وَ اللَّهِ لَابْنُ أَبِی طَالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْیِ‏أُمِّه‏»[2]« به خدا قسم انس پسر ابی طالب به مرگ، از انس طفل، به پستان مادر بیشتر است.» 
او عیار ایمانش 24 بود که وقتی سحرگاه نوزده رمضان، در محراب مسجد کوفه صورتش به خون فرق سرش آغشته شد، فرمودند: «فزت و ربّ الکعبه»[3]«به خدای کعبه رستگار شدم»
امام حسین علیه السلام عیار ایمانش 24 بود که بعد از آن همه داغ های سنگین، هر چه به ظهر عاشورا نزدیک تر می شد، چهر امام برافروخته تر می شد
«مرگ اگر مرد است گو نزد من آی/تا د رآغوشش بگیرم تنگ تنگ»
البته ما چون معصوم نیستیم، نمی توانیم از خود عیار 24 را توقع داشته باشیم. اما می توانیم به این عیار،خود را نزدیک کنیم. 
این آیه یکی از بهترین آیاتی است که می توانیم خود را با آن بسنجیم.
موفق باشید
پی‌نوشت:
[1].حافظ
[2].نهج البلاغه،ص52
[3].بحارالانوار،ج41،ص2

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد

هر کار خوب می تواند میلیون ها حرکت خوب به وجود بیاورد!

 


به ماه خوبی ها دعوت شده ایم. هر کار خوب٬ می تواند میلیون ها حرکت خوب به وجود بیاورد. ماه مبارک رمضان فرصت خیلی خوبی است که اگر کارخوبی را دیدیم٬ حرف خوبی را شنیدیم و یا حال خوبی را تجربه کردیم و آن را به اشتراک گذاشتیم٬ با تگ کردن صفحه 1x1000000 یا استفاده از یکی از هشتگ های زیر٬ به کمپین «خوبیِ میلیونی» بپیوندیم؛ پست های برگزیده در صفحه کمپین منتشر خواهد شد. شاید هر کار خوب ما باعث الگوگیری دیگران شد یا حتی توانستیم یک رسم نیک را در جامعه پایه گذاری کنیم!

 


,,,

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد

استغفار اولیای خداوند

 

 

حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره علت استغفار پاسخ گفته است.
استغفار برای اولیای خداوند جنبه دفع و برای ما جنبه رفع دارد؛ یعنی ما استغفار می‏کنیم تا لغزشهایی که مرتکب شده‏ایم بخشیده شود و آنها استغفار می‏کنند تا گناه اصلاً به سراغ آنها نیاید. آنها ذاتاً معصوم نیستند و نفس استغفار برای ایشان عبادت است؛ یعنی آن بزرگان با عبادت و اطاعت، معصوم هستند و استغفار و توبه در عصمت آنها دخالت دارد.

استغفار برای اولیای خداوند جنبه دفع و برای ما جنبه رفع دارد؛ یعنی ما استغفار می‏کنیم تا لغزشهایی که مرتکب شده‏ایم بخشیده شود و آنها استغفار می‏کنند تا گناه اصلاً به سراغ آنها نیاید. آنها ذاتاً معصوم نیستند و نفس استغفار برای ایشان عبادت است؛ یعنی آن بزرگان با عبادت و اطاعت، معصوم هستند و استغفار و توبه در عصمت آنها دخالت دارد.

http://www.pasokhgoo.ir/node/94649



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد