قبس

سلام

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

تلاوت ق رحمن استاد منشاوی

تلاوت ق رحمن استاد منشاوی

تلاوت بسیار زیبا محمد صدیق منشاوی

تلاوت منحصر به فرد و محزون استاد منشاوی سئژوره ق و رحمن

 
  •  4.17 مگابایت
  •  32 دقیقه 36 ثانیه

منبع http://saloor.blog.ir

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد
لازمه شتاب

لازمه شتاب

لازمه شتاب

آن‏ها که سرعت بیشترى دارند و شور زیادترى، ناچار تنها مى ‏مانند و دیگران را پشت سرمى ‏گذارند. این‏ها در این تنهایى نباید از دیگران بنالند و بدبین شوند و نباید از راه باز گردند و وحشت کنند، که على مى ‏گفت در راه حق از تنهایى و کمبود همراه هراسى نداشته باش:

لاتَسْتَوْحِشُوا فى‏ طَریقِ الْهُدى‏ لِقِلَّةِ اهْلِها.

مسئولیت و سازندگى، ص250.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد

d

تحلیلی دقیق از اوضاع حوزه های علمیه

پدید آورنده: مولف محمد طیب
موضوع: nli، ،حوزه های علمیه -- هند -- نقد و تفسیر
رده: BP۷/۴۸۷،/ط۹ت۳ ۱۳۷۹
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
استان: تهران ـ شهر: تهران
برای دسترسی به متن این منبع به کتابخانه یا ناشر آن مراجعه نمایید
شناسگر رکورد 586977
شابک ۲۰۰۰ریال،۲۰۰۰ریال،964-5728-24-x،964-5728-24-x
شماره کتابشناسی ملی IR،م۷۸-۱۴۶۲۲
داده های کلی پردازش 20060718 per 50
زبان اثر per
کشور محل نشر یا تولید IR
عنوان و نام پدیدآور تحلیلی دقیق از اوضاع حوزه های علمیه
[کتاب]
/ مولف محمد طیب
, مترجم صلاح الدین شهنوازی
وضعیت نشر و پخش و غیره زاهدان
: صدیقی
۱۳۷۹.
مشخصات ظاهری ص ۵۵
یادداشتهای مربوط به کتابنامه،واژه نامه و نمایه های داخل اثر کتابنامه به صورت زیرنویس
موضوع (اسم عام یاعبارت اسمی عام) nli
حوزه های علمیه -- هند -- نقد و تفسیر
رده بندی دیویی
۲۹۷ / ۰۷۱۰۳۴
رده بندی کنگره
BP ۷ / ۴۸۷ ،/ ط ۹ ت ۳ ۱۳۷۹
نام شخص به منزله سر شناسه - (مسئولیت معنوی درجه اول ) طیب،محمد،Tayyib, Muhammad
نام شخص - ( مسئولیت معنوی درجه دوم ) شهنوازی،صلاح الدین،مترجم
مبدا اصلی IR،کتابخانه ملی ایران
اطلاعات رکورد کتابشناسی BF،1
اطلاعات دسترسی رکورد Y

بررسی جایگاه تربیت بدنی و ورزش در مدارس علوم دینی حوزه علمیه قم "از دیدگاه اساتید وطلاب علوم دینی"

پدید آورنده: نگارش علی محمدی
موضوع:
رده: BP،۲۵۲/۵،م۳،ب۴،۱۳۷۵
کتابخانه موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
استان: قم ـ شهر: قم
برای دسترسی به متن این منبع به کتابخانه یا ناشر آن مراجعه نمایید
شناسگر رکورد 158
شماره کتابشناسی ملی IR،پ۱۵۲
داده های کلی پردازش 20130618 per 50
زبان اثر per
کشور محل نشر یا تولید IR
عنوان و نام پدیدآور بررسی جایگاه تربیت بدنی و ورزش در مدارس علوم دینی حوزه علمیه قم "از دیدگاه اساتید وطلاب علوم دینی"
[پایان نامه]
/نگارش علی محمدی
,استاد راهنما: دکتر سید امیر احمد مظفری
وضعیت نشر و پخش و غیره دانشگاه تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم
۱۳۷۵
مشخصات ظاهری ۱۵۴ص.،:نمودار،ضمیمه
یادداشت کلی ۱۳۸۲/۸/۲۸ ۲۴۹۹۵
یادداشتهای مربوط به نشر،بخش و غیره چاپی
یادداشتهای مربوط به کتابنامه،واژه نامه و نمایه های داخل اثر کتابنامه.ص: ۱۵۴ - ۱۵۲ ,همچنین به صورت زیرنویس
یادداشتهای مربوط به پایان نامه ها کارشناسی ارشد،تربیت بدنی،دانشگاه تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم
رده بندی کنگره
BP ۲۵۲ / ۵ م ۳ ب ۴ ۱۳۷۵
نام شخص به منزله سر شناسه - (مسئولیت معنوی درجه اول ) محمدی،علی
نام شخص - ( مسئولیت معنوی درجه دوم ) مظفری،امیر احمد
مبدا اصلی IR،موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث قم
داده هایی که از فرمت مبدا برگردانیده نشده است محل نگهداری: ۱-۱
وضعیت فهرست نویسی نمایه سازی قبلی
وضعیت انتشار p
اطلاعات رکورد کتابشناسی TF،1
اطلاعات دسترسی رکورد a،Y،Y
ما بقی فیلدها

تماس با کتابخانه : 021-51223350-021 کتابخانه برادران:2-51223362-کتابخانه خواهران:3
بایسته های تحول در حوزه های علمیه از دیدگاه مقام معظم رهبری (پایان نامه)

پدید آورنده: خدیجه سلیمى
موضوع:
رده:
کتابخانه آستان حضرت عبدالعظیم حسنى (ع)
استان: تهران ـ شهر: شهر رى
برای دسترسی به متن این منبع به کتابخانه یا ناشر آن مراجعه نمایید
عنوان
بایسته های تحول در حوزه های علمیه از دیدگاه مقام معظم رهبری (پایان نامه)
نام کتابخانه کتابخانه آستان حضرت عبدالعظیم حسنى (ع)
پدیدآورنده
خدیجه سلیمى
موضوع
شماره ردیف 57985
کد عنوان 66254
سرشناسه فارسی سلیمی ، خدیجه
عنوان قراردادی بایسته های تحول در حوزه های علمیه از دیدگاه مقام معظم رهبری (پایان نامه)
محل انتشار شهررى
ناشر حوزه علمیه خواهران
تاریخ نشر 1389
فروست فارسى
یادداشتها $89/4/20 مولف
رده بندی دیویی 080M 58
NLM 080M58
برساخت
195 ص ، رحلی ، گالینگور
نوع مدرک کتاب

برای دسترسی به متن این منبع به کتابخانه یا ناشر آن مراجعه نمایید
شناسگر رکورد ۴۵۴۷۲۳, ۲۲۶۵۴۴۲, ۳۲۴۶۷۶۷, ۳۶۳۶۲۷۱, ۱۱۱۶۶۹۸۵, ۱۱۱۶۹۲۵۸, ۱۸۱۰۰۲۴, ۳۷۳۷۳۵۸, ۵۸۲۱۰۲۴, ۱۰۹۳۶۶۷, ۱۰۹۵۸۹۹, ۱۰۹۵۸۹۸, ۱۰۹۶۱۲۷, ۱۰۱۶۵۰۲۹
شابک 964-471-102-5،1, 1, 1, 1, 1, 1, 1
عنوان و نام پدیدآور گردآورنده حسینی
محمد
این همه شیدایی (درنگی در ادبیات حوزه های علمیه)
وضعیت نشر و پخش و غیره تهران
سازمان تبلیغات اسلامی
حوزه هنری
۱۳۷۶
مشخصات ظاهری ۱۴۷ ص .: مصور
یادداشت کلی 5-102-471-964 ISBN
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور به کوشش محمد حسینی
موضوع (اسم عام یاعبارت اسمی عام) ادبیات فارسی -- مجموعه ها
رده بندی دیویی
۸ فا ۰ / ۸ ح ۵۵۷ الف
نام شخص به منزله سر شناسه - (مسئولیت معنوی درجه اول ) پدید آورنده
نام / عنوان به منزله شناسه افزوده ن،عنوان
علامت تجاری سازمان تبلیغات اسلامی . حوزه هنری
ما بقی فیلدها , , , , , , , , , , , , ,،۱۳۷۷/۰۴/۲۹, ۱۳۷۷/۰۴/۲۹, ۱۳۷۷/۰۴/۲۹, ۱۳۷۷/۰۴/۲۹, ۱۳۷۷/۰۴/۲۹, ۱۳۷۸/۰۳/۲۵, ۱۳۸۱/۰۲/۱۶, ۱۳۸۵/۱۱/۱۸, ۱۳۹۰/۰۹/۱۲, ۱۳۹۰/۰۹/۲۷, ۱۳۹۰/۰۹/۲۷, ۱۳۹۰/۰۹/۲۸, ۱۳۹۳/۹/۲۹

تماس با کتابخانه : 32232501-051
امام خمینی و جریانهای حوزه علمیه قم

پدید آورنده: سلیمان طائی حسنلوئی
موضوع: خمینی، روح‏الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 ‏-‏ 1368‏-‏ تاثیر‏-‏ حوزه علمیه قم.=روحانیت ‏-‏ ایران ‏-‏ فعالیت‏های سیاسی.=ایران ‏-‏ تاریخ ‏-‏ پهلوی ، 1304‏-‏ 1320‏-‏ جنبشها و قیامها=ایران ‏-‏ تاریخ ‏-‏ انقلاب اسلامی ، 1357‏-‏ روحانیت
رده: DSR1574/5/ر92ط
کتابخانه بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوى (ع)
استان: خراسان رضوی ـ شهر: مشهد
برای دسترسی به متن این منبع به کتابخانه یا ناشر آن مراجعه نمایید
عنوان
امام خمینی و جریانهای حوزه علمیه قم
نام کتابخانه کتابخانه بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوى (ع)
پدیدآورنده
سلیمان طائی حسنلوئی
موضوع
خمینی، روح‏الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 ‏-‏ 1368‏-‏ تاثیر‏-‏ حوزه علمیه قم.=روحانیت ‏-‏ ایران ‏-‏ فعالیت‏های سیاسی.=ایران ‏-‏ تاریخ ‏-‏ پهلوی ، 1304‏-‏ 1320‏-‏ جنبشها و قیامها=ایران ‏-‏ تاریخ ‏-‏ انقلاب اسلامی ، 1357‏-‏ روحانیت
شماره ردیف 28606
کد عنوان 28521
سرشناسه فارسی طائی حسنلوئی، سلیمان
عنوان قراردادی امام خمینی وجریانهای حوزه علمیه قم=امام خمینی و جریانهای حوزه علمیه قم
محل انتشار قم
ناشر هاجر
تاریخ نشر 1386
یادداشتها $
رده بندی کنگره DSR 1574 /5 /ر9 2ط
رده بندی دیویی ‏2ط ‏9ر/‏5/‏1574‏ DSR
برساخت
348 ص.
نوع مدرک کتاب

برای دسترسی به متن این منبع به کتابخانه یا ناشر آن مراجعه نمایید
عنوان

آفات تحصیل در حوزه های علمیه خواهران

نام کتابخانه کتابخانه گنجینه نور(مرکز حفظ و نگهداری پژوهش ها و پایان نامه های قرآنی) مؤسسه معارف اسلامی امام رضا (ع)
پدیدآورنده

زهرا حفیظ کاشانى

موضوع

نوع PO
استاد راهنما زهره کاظمى
تعداد صفحات 87
تاریخ دفاع 1383
مقطع کارشناسى
نام مرکز حوزه علمیه حضرت حجت ( عج ) تهران
آدرس اینترنتی دانلود صفحات آغازین پایانامه
برای دسترسی به متن این منبع به کتابخانه یا ناشر آن مراجعه نمایید
عنوان

اصالت روحانیت و حوزه علمیه در قرآن و در مکتب امام عصر (علیه السلام)

نام کتابخانه کتابخانه آستان حضرت عبدالعظیم حسنى (ع)
پدیدآورنده

موضوع

شماره ردیف 75807
کد عنوان 85837
سرشناسه فارسی فیروزآبادی ، حسن
عنوان قراردادی اصالت روحانیت و حوزه علمیه در قرآن و در مکتب امام عصر (علیه السلام)
یادداشتها $
نوع مدرک کتاب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد
| یادداشت |  همه دلایل ابطال‌پذیر موافقان دین حداقلی

| یادداشت | همه دلایل ابطال‌پذیر موافقان دین حداقلی

1394/12/11نسخه قابل چاپ

| یادداشت |

همه دلایل ابطال‌پذیر موافقان دین حداقلی

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رهبر انقلاب در دیدار گذشته‌ی خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری، به ضرورت و حتمیت «تحقق کامل دین اسلام» اشاره کردند و در مقابل، نظریه‌ی «دین حداقلی» را نفی نمودند. ایشان بر این باورند که وظیفه‌‌ی ما به‌عنوان یک مسلمان، تلاش و مجاهدت در راستای تحقق «تمامیت اسلام» است و هرگز نباید به تلقی‌های محدود و اقلی از اسلام بسنده نمود. در این مطلب تلاش می‌شود در ابتدا دلایل قائلان به «اسلام حداقلی» بیان شده و سپس به نقد و بررسی آن‌ها پرداخته شود.
 
* دلایل موافقان بینش حداقلی نسبت به دین
۱-۱. این بحث، با بحث دوگانه‌ی «دین دنیوی» (معاشی) و «دین اخروی» (معادی) مرتبط است. دین دنیوی، احکام فقهی و اخلاقی را لازم و کافی برای اداره‌ی جامعه و حل مشکلات آن می‌داند و حُسن معاد را تابع حُسن معاش و در طول آن قلمداد می‌کند. در مقابل، دین اخروی، آن‌ها را تکالیفی می‌بیند که مقصود اصلی از آن‌ها، تأمین «سعادت اخروی» است و دنیا را فقط به آن منظور و به‌منزله‌ی مقدمه‌ای بر آن و به‌قدر حاجت، سامان می‌دهد و بس. به عبارت دیگر، همه‌ی احکام را از جنس «عبادیات محض» تصور می‌کند. حال اگر دین را اخروی بدانیم، باید سامان دادن به بسیاری از حاجات فردی و اجتماعی را خود به‌عهده بگیریم و فرایض و احکام شرعی را برای آن انجام بدهیم که از نتیجه‌ی مختصر دنیوی (که همان آرام کردن محیط و رفع خصومات است) و نتایج عمده‌ی اخروی‌شان بهره‌مند شویم.

برای مثال، خمس دادن را تکلیفی بدانیم برای زدودن حب مال از دل، که در ضمن، گرهی از کار مستمندان می‌گشاید، نه از اصل برای تأمین بودجه و اعتباریات حکومت اسلامی. اگر رأی‌مان این باشد، نقش فقه را در حل معضلات اجتماعی به‌صورت قاطعی، اقلی کرده‌ایم. اما اگر این احکام را ناظر به مسائل اجتماعی و برای حل آن‌ها بدانیم، یعنی فقه را دنیوی کنیم، دیگر نمی‌توانیم قائل به مصالح خفیه و غیبی در احکام دین باشیم، بلکه باید کاملاً به پیامدها و گره‌گشایی‌های دنیوی آن نظر کنیم و هرجا احکام فقهی، نتیجه‌ی مطلوب را در حل مسائل در جوامع پیچیده‌ی امروز ندارند، آن‌ها را دگرگون کنیم.۱ ممکن است گفته شود که فقه، «احکام ثانوی» هم دارد که از قواعدی همچون تزاحم اهم‌ومهم، نفی عسروحرج و... برمی‌خیزد. برای مثال، اگر برای تأمین بودجه‌ی حکومت، اخذ مالیات دیگری هم لازم باشد، آن هم واجب خواهد شد. در مقابل گفته می‌شود که در این صورت، فقه در واقع بدل به یک «مصلحت‌اندیشی عقلانی و بشری و عرفی» خواهد شد که هیچ تفاوتی با «نظامات حقوقی غیردینی» نخواهد داشت. به این ترتیب، برای «اکثری شدن»، دست از «دینی بودن» برخواهد داشت.۲
 
۱-۲. درباره‌ی مناسبات «دین» و «علم» نیز همین حکم صادق است. دین برای تعلیم «علوم طبیعی» یا «علوم انسانی» نیامده و اگر هم بنا به فرض، در این قلمرو سخنی گفته باشد، «حداقلی» است. حتی کسانی هم که معتقدند پاره‌ای از احکام این علوم را می‌توان از متون دینی استخراج کرد، هرگز ادعا نکرده‌اند که دین، حداکثر ممکن را می‌آموزد. مبانی و روش و مسائل این علوم، چنان مستقل از دین تعریف می‌شوند که بهترین علت تمایز ماهوی آن‌ها از دین است و اگر ادیان برای آموختن این علوم آمده بودند، چرا در دامن آن‌ها یک عالم اقتصاد یا جامعه‌شناس یا روان‌شناس به معنی امروزین پرورده نشد و چرا بنیان‌گذاران این علوم، مبانی‌شان را از دل تعلیمات دینی استخراج نکردند؟ به‌علاوه، تعارض پاره‌ای از آموزه‌های این علوم با آموزه‌های دینی، خود گواه دیگری است بر تباین آن‌ها، نه اشتقاق یکی از دیگری. اگر هم در پاره‌ای از آیات یا روایات، اشاراتی به برخی از مسائل علوم طبیعی یا علوم انسانی شده است، کاملاً «بالعرض» و «حاشیه‌ای» است؛ یعنی جزء امور ذاتی و گوهری دین نیست و فقدان این قبیل اشارات و تعالیم، موجب نقصان دین نیست.۳

۱-۳. حتی درباره‌ی «عقاید» (جهان‌بینی) از قبیل «توحید» و «معاد» نیز دین به‌صورت اقلی سخن گفته است. برای مثال، هیچ‌کس نمی‌تواند اثبات کند که دین درباره‌ی «ذات و صفات خداوند»، حداکثر ممکن را بیان کرده است. این همه نزاع و اختلافی که میان حکمای الهی درباره‌ی این قبیل مسائل شکل گرفته و پایان نیز نیافته است، به‌روشنی نشان می‌دهد که متون دینی، پاسخ‌گوی سؤالات آن‌ها نبوده است.۴

۱-۴. از اهم بارهایی که نباید بر دوش دین نهاد، بار «حکومت دینیِ کامل» است. دین درباره‌ی حکومت، اگر حرفی دارد، حرف «اقلی» است، نه «اکثری». و حرف اقلی‌اش هم درباره‌ی «مشروعیت» است، نه «مدیریت» و تازه همان مشروعیت هم با مدیریت ارتباط وثیق دارد. در جامعه‌ی پیچیده‌ی کنونی، حکومت به بیش از «قواعد حقوقی» و ‌ «اخلاقی» محتاج است؛ یعنی «علوم انسانی» برای تدبیر جامعه ضرورت دارد، اما دین درباره‌ی علوم انسانی، اگر هم سخنی دارد، سخن «اقلی» است. از این‌رو، با «فقه اقلی» و «علم اقلی» نمی‌توان بار حکومتی موفق و کامل را بر دوش دین نهاد. حتی آن فقه اقلی و علم اقلی نیز در مقام ثبوت و نفس‌الامر است و در مقام اثبات و در دستان ما، از آن هم اندک‌تر و ناچیزتر است.۵

۱-۵. دینی که می‌خواهد جاودان و خاتم باشد، راهی ندارد جز اینکه هسته و رشته‌ی مشترکی را که درخور همه‌ی آدمیان در همه‌ی ادوار و اعصار است، معرفی کند و از فروع و حواشی و شئون ویژه‌ی پاره‌ای از مواضع و مقاطع درگذرد، وگرنه چون جامه‌ای خواهد شد برای اندام یک جامعه و یک منطقه و یک دوره‌ی خاص و نه بیشتر. این گفته نیز دلالت بر حداقلی بودن دین دارد.۶

۱-۶. از سوی دیگر، روایات اسلامی از آسیب جعل، تحریف و نابودی مصون نمانده‌اند. بسا روایات که گفته شده و به ما نرسیده است. از این‌رو، در متون دینی نقص‌های جدی افتاده و اینک به‌صورت ناقص و ناخالص به دست ما رسیده است. عرضیات قرآن هم می‌توانسته غیر از این باشد که اکنون هست و با طولانی شدن عمر پیامبر اکرمصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، حجم قرآن هم می‌توانست بسی افزون‌تر باشد و به این ترتیب، هدایت‌گری و ابهام‌زدایی و نکته‌آموزی‌اش بسی بیش از این باشد که اکنون هست. به‌علاوه، معرفت درک دینی هم در تزاید و تکامل و قبض‌وبسط است و آیندگان شاید این دین را بسی پیراسته‌تر و دقیق‌تر از ما فهم کنند. حال برای آنکه معتقد باشیم غرض خداوند از ارسال رُسل و انزال کتب برآمده، چاره‌ای نداریم جز اینکه بگوییم حداقل هدایت لازم برای مردمان، از میان همین زیادت‌ونقص‌ها، جعل‌ووضع‌ها، ذات‌وعرض‌ها و قبض‌وبسط‌ها به‌سلامت عبور کرده و به دست‌شان رسیده است، نه بیشتر. وگرنه پیداست که اگر دین، سالم‌تر و پُرمایه‌تر از اینکه اکنون هست، به دست ما می‌رسید، لاجرم هدایت‌مان کامل‌تر و اختلاف‌مان کمتر بود. پس هدایت دین، هدایت اقلی است که با تاریخش می‌سازد.۷

۱-۷. از «اکمال دین» هم که در قرآن به آن اشاره شده است۸ نمی‌توان بینش اکثری را نتیجه کرد. کسانی به‌خطا، «کمال دین» را به معنی «جامعیت دین» یا به معنای «کمال معرفت دینی» گرفته‌اند و یا بین «کمال اقلی» و «کمال اکثری» فرق ننهاده‌اند که هر سه خطاست. «کمال بودن» و «جامع بودن» با یکدیگر تفاوت دارند. «جامع بودن» یعنی دربرگیرنده‌ی همه‌چیز بودن، اما «کامل بودن» یعنی دین نسبت به هدف خود، چیزی کم ندارد. کمال دین را باید در نسبت با هدف خداوند از ارسال ادیان و کارکرد ویژه‌ی دین معنا کنیم. این برای آنچه آمده (یعنی «هدایت اقلی») کامل است و چنان نیست که نسبت به همه‌ی انتظارات ممکن ما، کامل باشد. پس دین (نه معرفت دینی) «کمال» دارد، نه «جامعیت» و کمالش هم «اقلی» است و نه «اکثری».۹

۱-۸. حتی بسط ناشی از اجتهاد نیز اقلی بودن دین را تغییر نمی‌دهد، زیرا اجتهاد، ماهیت چیزی را دگرگون نمی‌سازد و اقلی بودن جزء ماهیت معارف و احکام دین است.۱۰

* نقد و ابطال نظریه‌ی بینش حداقلی نسبت به دین بقیه در ادامه مطلب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد